الارشيف / الفن / الفجر

الخميس.. أمل منصور تناقش ظاهرة العنوسة وسن للزواج بـ"ساعة أمل"

تواصل الاعلامية د. امل منصور خبيرة التنمية البشرية من خلال حلقات برنامج " ساعة أمل  " على شاشة قناة الحدث اليوم  والذى يُذاع فى السادسة مساء  الخميس المقبل مناقشة قضايا الاسرة المصرية والعلاقة بين الرجل والمرأة ، حيث تاتى حلقة الخميس  تحت عنوان "  العنوسة   " وهل هناك سن معين  للجواز  ، 

كما تطرح الحلقة بعض التساؤلات   لماذا تحولت الحياة الزوجية  لروتين وملل بين الزوجين بالرغم من احتياج الطرفين للمشاعر والاهتمام ، وهل الزواج في سن مبكر له تأثير علي نجاح الحياة الزوجية او فشلها والعديد من القضايا الأخرى.

كما تتناول الحلقة نظرة المجتمع الشرقي ان البنت  ملهاش غير بيتها وزوجها ، واول ما البنت تبدأ تكبر بيفضل السؤال الملح دايما .. هاا هنفرح بيكي امته واللي رسخ في ذهن كتير من  البنات ان الفرحة هي الجواز مش حاجة تانية ..وكتير من البنات بيتجوزوا لمجرد ارضاء الاهل والمجتمع.... وخوفها من لقب عانس . .واللي كمان خلي كتير من البنات تقدم تنازلات لمجرد خوفها من نظرة المجتمع وده كان من الاسباب الرئيسة لفشل  كتير من الزيجات .

كما تتناول امل منصور ضرورة ان يكون للبنت المصرية  كيان وان تتعلم وتبني مستقبلها وتنضج فكريا عشان تقدر تختار صح وعندما يكون لها ابناء تقدر تربيهم تربية سليمة وسوية .

وتعرض الحلقة لنماذج مختلفة يتكلموا عن تجاربهم ورأيهم في حجر المجتمع علي البنت 

ويشار إلي أن برنامج " ساعة أمل

تابع الخبر في المصدر ..